42. De katholieken geloven evenals de protestanten, dat de Zondag de dag des Heren is. Hoe komt het dan, dat zij die dag zo weinig heiligen: Op Zondagen hun congressen en bijeenkomsten houden, grote feestelijkheden organiseren, hun winkels en zaken open laten, reizen en zo anderen als het spoorwegpersoneel dwingen te werken, enz.?
Het verwijt van zondagsontheiliging wordt vooral aan de
katholieken gemaakt. Dat is op zichzelf al tamelijk onbillijk. Als
men de protestanten van allerlei schakeringen te zamen neemt, kan men
moeilijk volhouden, dat zij gemiddeld de Zondag beter heiligen dan de
katholieken. Het zijn vooral de gereformeerden, die een strenge
opvatting hebben over de zondagsheiliging en de zondagsrust.
Deze
zijn daarin echter dikwijls overdreven; zij doen, alsof de joodse
wetten over de viering van de sabbat nog steeds golden voor de
viering van de christelijke Zondag. De joden mochten niet reizen en
zelfs bijna geen huishoudelijke bezigheden verrichten. Een bijna even
strenge opvatting hebben de gereformeerden. En we moeten toegeven,
dat zij er, evenals de orthodoxe joden, veel voor over hebben om
volgens hun overtuiging te leven; zij zullen b.v. onverbiddelijk hun
zaken sluiten, ook al zouden ze daardoor nog zoveel verliezen moeten
lijden.
Maar al kunnen we dat in zekere zin bewonderen, we houden
toch vol, dat die joodse wetten onder het Nieuwe Verbond niet meer
van kracht zijn, evenmin als b.v. de spijswetten van de joden. Zo
zien wij b.v. niets geen bezwaar tegen reizen op Zondag. En als men
daar bezwaar tegen heeft, omdat het spoorwegpersoneel dan op Zondag
moet werken, zou men ook bezwaar moeten maken tegen het gebruik van
de waterleiding, het branden van elektrisch licht, het telefoneren:
dat brengt immers óók werk voor anderen mee!
De
Zondag is voor ons katholieken twee dingen tegelijk: ten eerste de
dag van God, waarop wij God bijzonder moeten vereren en aanbidden;
ten tweede de rustdag die God aan de mensen gaf om van de zware
arbeid te bekomen.
De
Kerk heeft voorgeschreven, hoe wij de Zondag als dag des Heren moeten
heiligen. Wij moeten op die dag de H. Mis bijwonen; verder worden we
aangespoord om ook de verspers of het lof bij te wonen. Dat is de
katholieke idee van zondagsheiliging.
Verder
moet de Zondag volgens Gods wil een rustdag zijn, daarom heeft de
Kerk verboden op die dag zgn. slafelijk werk te verrichten buiten het
geval van noodzaak (ziekenverpleging, hooi binnenhalen bij dreigend
onweer, enz.)
Maar nu moeten we dat begrip: rust, net te
letterlijk en bekrompen opnemen. Ontspanning, sport, wandeltochten,
enz. zijn óók rust, en wel een vorm van rust, die
moderne mensen beter helpt dan stilzitten en niets doen. En als die
dingen nu maar het gaan naar de Kerk niet belemmeren, zijn ze volgens
ons niet in strijd met de zondagsheiliging.
En omdat wij er zo
over denken, is de katholieke Zondag ongetwijfeld wat luidruchtiger
dan de protestantse; en zeker in het zuiden, waar de mensen door hun
aard toch al uitbundiger zijn.
Wat de katholieke congressen en
bijeenkomsten op Zondag betreft, zou er veel voor zijn, als die op
een doordeweekse dag gehouden konden worden. Maar dat gaat nu eenmaal
niet; en ook de Zaterdagmiddag is b.v. voor landelijke bijeenkomsten,
die toch ook groot nut kunnen hebben, onvoldoende. Als er dus voor
gezorgd wordt, dat alle deelnemers de H.Mis kunnen bijwonen (en dat
gebeurt!), en als er verder ’s middags ook nog een
godsdienstige plechtigheid wordt ingeschakeld (en dat gebeurt heel
dikwijls ook!), dan vinden wij een demonstratie of feest voor een
echt katholieke aangelegenheid niet zo erg.
En dan zijn er nog die
winkels, die open blijven. Hier moeten we rekening houden met het
feit, dat onze zondagswet verouderd is. Wij zouden er graag aan
meewerken, dat alle niet strikt nodige handel op Zondag onmogelijk
werd gemaakt; maar zover zijn we nog niet. En als nu de katholieke
winkelier eens geen gebruik maakten van hetgeen de wet toelaat (en
nog wel de wet van een land, dat door protestanten zo graag een
protestants land wordt genoemd!), dan zouden ze zover bij de anderen
achter raken, dat ze niet meer konden concurreren. Daarom heeft de
kerkelijke overheid niet aanbevolen, maar wel toegestaan, dat de
katholieken zich houden aan bestaande gebruiken en toestanden.
Met
deze verdediging willen we natuurlijk niet beweren, dat de
katholieken nooit tegen de zondagsheiliging misdoen, of dat alles,
wat in katholieke streken gebeurt, even aanbevelingswaardig is. Maar
we geven niet toe, dat de katholieken de Zondag slechter vieren dan
de anderen; en ook niet, dat de strengste opvattingen altijd de beste
zijn! En omdat onze leer van de gereformeerde verschilt, zullen de
gereformeerden ons wel altijd een gebrek aan eerbied voor de Zondag
blijven verwijten.
Uit: de meest gemaakte moeilijkheden, door Prof. Felix Otten O.P. en Dr. C.F. Pauwels O.P.