39. De katholieken zijn niet consequent, ja zelfs niet eerlijk in hun opvatting over het beleven van het huwelijk. Want zij zijn zeer sterk gekant tegen kinderbeperking volgens de methode van het neo-malthusianisme; maar zij laten wel de zgn. periodieke onthouding volgens de methode Ogino-Smulders toe, en die komt immers op precies hetzelfde neer?
De katholieken zouden zeker inconsequent zijn door het
neo-malthusianisme te bestrijden en de periodieke onthouding toe te
laten, als zij werkelijk op hetzelfde neerkwamen en er tussen beide
geen diepgaand verschil bestond. Maar dat is er wel!
Dat
verschil bestaat hierin, dat, terwijl het neo-malthusianisme en de
periodieke onthouding beide het krijgen van kinderen zoeken te
voorkomen (in zover bestaat er werkelijk overeenkomst), het
neo-malthusianisme daartoe gebruik maakt van tegennatuurlijke
en de periodieke onthouding van natuurlijke
middelen. En dat verschil is even groot als de
tegenstelling tussen dag en nacht. We zouden het kunnen vergelijken
met het verschil tussen het ontvangen van een erfenis van iemand, die
gewoon van ouderdom gestorven is, en het ontvangen van een erfenis
van iemand, die door de erfgenaam zelf vermoord is. Het gebruik van
neo-malthusiaanse middelen betekent een gewelddadig tegengaan van de
loop der natuur; een gebruiken van kunstmatige middelen om te zorgen,
dat de huwelijksdaad, die bij normale voltrekking, dus zonder die
middelen, een bevruchting en daarmee het krijgen van kinderen als
gevolg zou kunnen hebben, van dat gevolg wordt beroofd. Een
dergelijke gewelddadig ingrijpen gaat dus tegen de natuurlijke orde
in en is daarom zonder voorbehoud te veroordelen; neo-malthusiaanse
middelen zijn in zichzelf slecht en het gebruik ervan kan door geen
enkel doel gewettigd worden. Daarom heeft de Kerk deze praktijken
veroordeeld, niet slechts op grond van de openbaring, maar op grond
van de natuurwet zelf.
De periodieke onthouding daarentegen
berust op een meer nauwkeurige kennis van de loop der natuur en is
feitelijk niets meer dan een handig gebruik maken van die
kennis.
Want door de werking van de natuur zelf
zijn er perioden waarin de huwelijksdaad veel, en andere perioden,
waarin deze weinig of geen kans heeft bevruchting teweeg te brengen;
dat hangt samen met de toestand van de vrouw, zoals die door de
natuur zelf geregeld is. Als men nu het stellen van de huwelijksdaad
naar die perioden regelt, kan men, alleen krachtens
de variaties in de loop van de natuur zelf, het krijgen van
kinderen met grote kans van slagen trachten te voorkomen.
Een
dergelijke handelwijze is dus geen gewelddadig ingrijpen in de
natuurlijke orde der dingen, maar alleen een verstandelijk berekend
gebruik maken van de natuur. En dus is er in deze handelwijze op
zichzelf beschouwd niets verkeerds.
Daaruit
volgt niet, dat iedereen en om iedere reden de periodieke onthouding
mag toepassen; er zijn ook nog andere factoren, waarmee men in het
huwelijksleven rekening moet houden. En het kan zijn, dat mensen, die
de periodieke onthouding leven, wat hun bedoeling betreft nog slechter zijn dan degenen, die van
neo-malthusiaanse middelen gebruik maken. Maar dan ligt hun
slechtheid in ieder geval niet in de
methode, die zij toepassen; en daar gaat het hier over.
Met
deze katholieke opvatting zijn velen het wel niet eens; maar als zij
de zaak goed bezien, hebben zij in ieder geval geen recht om aan de
katholieken gebrek aan consequentie of oneerlijkheid te verwijten.
Uit: de meest gemaakte moeilijkheden, door Prof. Felix Otten O.P. en Dr. C.F. Pauwels O.P.