terug

34. De katholieken zeggen, dat door een berouwvolle biecht alle zonden vergeven worden. Maar nu heeft Christus uitdrukkelijk gezegd, dat er zonden zijn, die nooit vergeven zullen worden; want er staat bij Mt. 12, 31: “Alle zonde en godslastering zal de mensen vergeven worden, maar de lastering van de Geest al niet vergeven worden.” Gaan de katholieken dus op dit punt niet tegen Christus’ eigen leer in?

Er zijn geen zonden, waarvan noch hier noch hiernamaals vergiffenis verkregen kan worden. Want Gods barmhartigheid is oneindig en Hij wil de dood van de zondaar niet, maar dat hij zich zal bekeren en leven. Aan Zijn Kerk heeft Christus de macht gegeven om in Zijn naam en door de kracht van Zijn genade alle zonden te vergeven. En Hij heeft zonder beperking tot Zijn Apostelen gezegd: “wier zonden gij vergeeft, hun zijn ze vergeven.” Hij heeft dat in het algemeen gezegd, zonder enig voorbehoud te maken. Nu heeft Christus ook het aangehaalde woord over de “lastering van de Geest” gesproken; en naar die uitdrukking heeft de Kerk haar leer over de zonden tegen de Heilige Geest opgebouwd. Zij onderscheidt er zes: aan God genade wanhopen; op Gods barmhartigheid vermetel vertrouwen; een gekende waarheid van het geloof bestrijden; de evenmens Gods liefde en genadeleven benijden; hardnekkig zijn in het kwaad; het berouw en de boetvaardigheid verachten.
Deze zonden strijden bijzonder tegen de genade van de Heilige Geest en maken juist daarom de bekering zeer moeilijk. Zeer moeilijk, omdat het echte zonden uit boosheid zijn en niet, zoals het bij vele andere zonden het geval is, uit onwetendheid of zwakheid, wat de schuld van de mens verkleint. Ook zeer moeilijk, omdat zij juist door hun aard ingaan tegen de genade, die het beginsel van de bekering is. Zoals een zieke niet beter kan worden, zolang hij de noodzakelijke geneesmiddelen weigert, kan een zondaar zich niet bekeren, zolang hij juist de genade van de Heilige Geest af wijst.
Maar de bekering is niet onmogelijk, omdat God ook de verstokste zonaar de voldoende genade niet weigert. Het “onmogelijke” van de bekering moet hier dus verstaan worden als: zeer moeilijk.

Uit: de meest gemaakte moeilijkheden, door Prof. Felix Otten O.P. en Dr. C.F. Pauwels O.P.