34. De katholieken zeggen, dat door een berouwvolle biecht alle zonden vergeven worden. Maar nu heeft Christus uitdrukkelijk gezegd, dat er zonden zijn, die nooit vergeven zullen worden; want er staat bij Mt. 12, 31: “Alle zonde en godslastering zal de mensen vergeven worden, maar de lastering van de Geest al niet vergeven worden.” Gaan de katholieken dus op dit punt niet tegen Christus’ eigen leer in?
Er zijn geen zonden, waarvan noch hier noch hiernamaals
vergiffenis verkregen kan worden. Want Gods barmhartigheid is
oneindig en Hij wil de dood van de zondaar niet, maar dat hij zich
zal bekeren en leven. Aan Zijn Kerk heeft Christus de macht gegeven
om in Zijn naam en door de kracht van Zijn genade alle zonden te
vergeven. En Hij heeft zonder beperking tot Zijn Apostelen gezegd:
“wier zonden gij vergeeft, hun zijn ze vergeven.” Hij
heeft dat in het algemeen gezegd, zonder enig voorbehoud te maken. Nu
heeft Christus ook het aangehaalde woord over de “lastering van
de Geest” gesproken; en naar die uitdrukking heeft de Kerk haar
leer over de zonden tegen de Heilige Geest opgebouwd. Zij
onderscheidt er zes: aan God genade wanhopen; op Gods barmhartigheid
vermetel vertrouwen; een gekende waarheid van het geloof bestrijden;
de evenmens Gods liefde en genadeleven benijden; hardnekkig zijn in
het kwaad; het berouw en de boetvaardigheid verachten.
Deze zonden
strijden bijzonder tegen de genade van de Heilige Geest en maken
juist daarom de bekering zeer moeilijk. Zeer moeilijk, omdat het
echte zonden uit boosheid zijn en niet, zoals het bij vele andere
zonden het geval is, uit onwetendheid of zwakheid, wat de schuld van
de mens verkleint. Ook zeer moeilijk, omdat zij juist door hun aard
ingaan tegen de genade, die het beginsel van de bekering is. Zoals
een zieke niet beter kan worden, zolang hij de noodzakelijke
geneesmiddelen weigert, kan een zondaar zich niet bekeren, zolang hij
juist de genade van de Heilige Geest af wijst.
Maar de bekering is
niet onmogelijk, omdat God ook de verstokste zonaar de voldoende
genade niet weigert. Het “onmogelijke” van de bekering
moet hier dus verstaan worden als: zeer moeilijk.
Uit: de meest gemaakte moeilijkheden, door Prof. Felix Otten O.P. en Dr. C.F. Pauwels O.P.