12. Christus is de Verlosser van alle mensen en buiten Hem is er geen heil. Hoe kan men nu daarmee de leer van de Katholieke Kerk overeenbrengen, dat Maria onbevlekt ontvangen is? En hoe kan Maria, als zij onbevlekt ontvangen is, God nog haar Zaligmaker noemen, zoals zij het doet in het Magnificat. (Lc. 1, 47)?
Velen vormen zich een volkomen verkeerd begrip van de katholieke
leer over Maria's Onbevlekte Ontvangenis. Dit leerstuk houdt alleen
maar in, dat Maria, omwille van haar hoge uitverkiezing tot Moeder
van God, door een bijzondere genade van God bevrijd is gebleven
van de erfzonde. Het was altijd in de Katholieke Kerk aangenomen,
maar werd in 1854 door Paus Pius IX plechtig tot geloofsartikel
verklaard en afgekondigd in de volgende bewoordingen: " Wij
verklaren. .. dat de leer, die houdt, dat de allerheiligste Maagd
Maria in het eerste ogenblik van haar ontvangenis, door een
bijzondere genade en een bijzonder voorrecht van den
almachtigen God om de verdiensten van Christus Jezus, de
Zaligmaker van het menselijk geslacht, van alle vlek der erfzonde
gevrijwaard bleef, door God is geopenbaard."
De oplossing van
de gemaakte moeilijkheid, dat nl. Maria volgens onze katholieke leer
geen Zaligmaker nodig gehad zou hebben, zit duidelijk in de
gecursiveerde woorden van deze plechtige verklaring. Maria is wel
degelijk door God verlost, maar in deze zeer bijzondere zin, dat zij
door God van de erfzonde werd gevrijwaard. Want als afstammelinge van
Adam had Maria even goed als de andere mensen met de erfzonde bevlekt
moeten worden, als God haar niet door een bijzonder voorrecht
daarvoor gevrijwaard had.
En dat heeft God gedaan omwille van de
verdiensten van Christus, die dus reeds vooruit werkten, zoals ook de
rechtvaardigen in het Oude Verbond gered werden door de
vooruitwerkende verdiensten van Christus. Maria is dus wel degelijk
door Christus verlost, maar weer in een meer verheven zin dan wij.
Haar Verlossing bestond niet in een wegnemen van de erfzonde, die er
reeds was, maar in een voorkomen van de besmetting der zonde. En
daarom noemde Maria God terecht haar "Zaligmaker".
De
reden, waarom zij op zo'n bijzondere manier verlost werd, lag in het
feit, dat zij was uitverkoren om Christus' moeder te zijn. Intussen
heeft de bovennatuurlijke manier, waarop Christus geboren werd, nl.
uit een maagdelijke moeder, niets met de Onbevlekte Ontvangenis van
Maria te maken; dit vormt een geheel ander voorrecht van Maria.
Uit: de meest gemaakte moeilijkheden, door Prof. Felix Otten O.P. en Dr. C.F. Pauwels O.P.